Szkoła Podstawowa nr 9

Logo szkoły

43-300, Bielsko-Biała

ul. Piłsudskiego 47

tel. 338122612

 Na podstawie art. 37 ust. 7 RODO informuję, że Inspektorem Ochrony Danych (IOD) jest Pan Maciej Korzuch, mail: biuro@protecton.pl”.

 

1. Wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne (obszar nr 1)

Lekcja wychowania fizycznego w klasach VI               Tomasz  Klekota.

 

W środę 26 lutego chłopcy z klas 6 na lekcji wychowania fizycznego doskonalili swoją skoczność i siłę. W trakcie zajęć korzystaliśmy ze skakanek oraz lin, które posłużyły nam za przybory ćwiczeń.

Po intensywnej rozgrzewce ze skakankami chłopcy zostali podzieleni na dwa zespoły, które rywalizowały ze sobą w kilku konkurencjach:

- zabawie "kosiarze trawy";

- biegu zespołowym z liną dookoła boiska - "wyścig gąsienic";

- skoków przez linę;

- przeciąganiu liny;

- wspinanie się po linie.

Chłopcy mieli okazję poznać zabawy, w jakie można bawić się na przykład podczas przerw na boisku szkolnym w okresie wiosenno-letnim. Wystarczy tylko kilka skakanek związanych ze sobą lub długa lina. Była dobra zabawa, a przy okazji doskonaliliśmy naszą siłę i skoczność.

Scenariusz lekcji.

Temat lekcji: Zabawy ruchowe ze skakankami i liną.

Cele lekcji

Wiadomości
Uczeń:

- poznaje możliwości zabaw ze skakankami i linami,

- zna wpływ koordynacji ruchowej na pozostałe cechy motoryczne,

- kojarzy koordynację ruchową z elementami gier zespołowych,

- pamięta proste sekwencje ruchu,

- rozpoznaje własne uzdolnienia motoryczne,

- wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym,

- rozumie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego.

Umiejętności
Uczeń:

- potrafi skakać przez skakankę i linę,

- potrafi skakać przez skakankę w rytmie i tempie,

- potrafi skakać na skakance w różnorodny sposób,

- kształtuje sprawność ogólną w czasie zabaw z linami,

- potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.

Metody pracy:
Metoda  naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo - naśladowcza.

Przybory:
Skakanka gimnastyczna, lina, pachołki, szarfy.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Sprawy organizacyjno - porządkowe:

Zbiórka i powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć, podanie tematu, przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.

Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka:

Podzielenie uczniów na dwójki, jedna z osób wykonuje ćwiczenia ze skakanką druga w tym czasie: krążenia ramion, skłony, przysiady, ugięcia ramion w podporze, skłony w przód z leżenia tyłem, pajacyki.

- skakanka złożona na pół leży na parkiecie, wykonujemy przeskoki ponad skakanką z różnych pozycji i w różny sposób przez 15 sekund:

- przodem do skakanki – skoki w przód i w tył,

- bokiem do skakanki – skoki w lewą i w prawą stronę,

- przodem do skakanki, skakanka między nogami – skoki rozkroczne ze zmianą nóg w przód    i w tył,

- w rozkroku bokiem ponad skakanką – przeskakujemy z rozkroku krzyżujemy nogi ponad skakanką i powrót do rozkroku;

- skakanka złożona na pół, trzymamy ją w dłoniach, wyskakujemy w górę wysoko unosząc kolana do klatki piersiowej i przekładamy skakankę pod stopami z przodu w tył (5x);
Zmiana ćwiczących.

 

Część główna lekcji:

Podział grupy na dwa zespoły.

  1. Zabawa bieżna„Kosiarze trawy” – 2 osoby z przeciwnych zespołów ciągną linę biegnąc w kierunku dzieci, które muszą przez nią przeskoczyć, jeśli dotkną liny odchodzą z zabawy. Zabawa trwa tak długo aż zostaną dwie osoby, które zostają kosiarzami i zdobywają po 2 pkt. dla swojej drużyny.
  2. Zabawa bieżna „ Wyścig gąsienic” – bieg zespołów trzymających linę dookoła boiska szkolnego, wygrywa zespół, którego koniec pierwszy minie linię mety-startu.
  3. Zabawa siłowa „Przeciąganie liny” – przeciąganie liny do momentu przekroczenia linii wyznaczonej przez pachołki lub poddania się jednego z zespołów.
  4. Zabawa skoczna „Suma skoków” – zespoły sumują liczbę udanych skoków przez linę kręconą przez 2 osoby ze swojego zespołu.
  5. Wspinanie po linie – suma wysokości, na jaką udało się wspiąć całemu zespołowi.

Część końcowa.

Ćwiczenia oddechowe.

Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.

Sportowe pożegnanie.

Lekcja wychowania fizycznego  w klasie IVb      Grażyna Puchała.


Tematem głównym lekcji wychowania fizycznego  w klasie IV b w dniu 24 marca  2014 r., był zestaw  gier i zabaw  ruchowych  „Podaj i złap”. Zadaniem dodatkowym -  doskonalenie żywych obrazów, które w swym przesłaniu  nawiązywały do   głównego hasła Ogólnopolskiej Akcji  Ministra Edukacji Narodowej "Ćwiczyć każdy może" organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu. Uczniowie mieli za zadanie wykonać obraz ruchowy składający się z najprostszych  ćwiczeń wykonanych w pozycji wysokiej, średniej i niskiej. Każdemu zespołowi  został przydzielony do wykorzystania  zestaw przyborów. Przed wykonaniem tego zadania na poprzedniej lekcji nauczyciel  pokazał uczniom  kilka przykładów żywych  obrazów z użyciem przyborów  i wytłumaczył, dlaczego chcemy poprzez te obrazy  zachęcić  wszystkich do uprawiania  aktywności fizycznej .Te proste ćwiczenia  może wykonać każde dziecko, nie  potrzebne są  wyjątkowe zdolności sportowe, mistrzowski poziom, czy olimpijski wysiłek.

Wystarczy trochę wyobraźni  i z prostych ćwiczeń rodzi się ciekawa zabawa, która rozwija wyobraźnię ruchową, nasuwa ciekawe  pomysły, a przede wszystkim uczy współdziałania w zespole i poszanowania wysiłku współćwiczących.

 

Tok lekcji:


Część organizacyjno-porządkowa.


Zbiórka i powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć, podanie tematu, przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.

Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka w formie zabawowej:


Zabawa bieżna   „Berek przyjaciel”

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Powódź, lotnik, pożar,”

Zabawa skoczna „Skoki  na piłkach”

Zabawa bieżna „Toczenie piłek”

Część główna lekcji:


Zabawa rzutna „Podaj i złap”

Obrazy ruchowe:


Obraz ruchowy z piłkami lekarskimi.

Obrazy  ruchowe z kołami.

Obrazy  ruchowe z obręczami.

Obrazy  ruchowe ze wstążkami.

Część końcowa.

 

Zbiórka, podsumowanie lekcji, podziękowanie, pożegnanie.