1. Wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne (obszar nr 1)
Lekcja wychowania fizycznego w klasach VI Tomasz Klekota.
W środę 26 lutego chłopcy z klas 6 na lekcji wychowania fizycznego doskonalili swoją skoczność i siłę. W trakcie zajęć korzystaliśmy ze skakanek oraz lin, które posłużyły nam za przybory ćwiczeń.
Po intensywnej rozgrzewce ze skakankami chłopcy zostali podzieleni na dwa zespoły, które rywalizowały ze sobą w kilku konkurencjach:
- zabawie "kosiarze trawy";
- biegu zespołowym z liną dookoła boiska - "wyścig gąsienic";
- skoków przez linę;
- przeciąganiu liny;
- wspinanie się po linie.
Chłopcy mieli okazję poznać zabawy, w jakie można bawić się na przykład podczas przerw na boisku szkolnym w okresie wiosenno-letnim. Wystarczy tylko kilka skakanek związanych ze sobą lub długa lina. Była dobra zabawa, a przy okazji doskonaliliśmy naszą siłę i skoczność.
Scenariusz lekcji.
Temat lekcji: Zabawy ruchowe ze skakankami i liną.
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
- poznaje możliwości zabaw ze skakankami i linami,
- zna wpływ koordynacji ruchowej na pozostałe cechy motoryczne,
- kojarzy koordynację ruchową z elementami gier zespołowych,
- pamięta proste sekwencje ruchu,
- rozpoznaje własne uzdolnienia motoryczne,
- wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym,
- rozumie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego.
Umiejętności
Uczeń:
- potrafi skakać przez skakankę i linę,
- potrafi skakać przez skakankę w rytmie i tempie,
- potrafi skakać na skakance w różnorodny sposób,
- kształtuje sprawność ogólną w czasie zabaw z linami,
- potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.
Metody pracy:
Metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo - naśladowcza.
Przybory:
Skakanka gimnastyczna, lina, pachołki, szarfy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
Zbiórka i powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć, podanie tematu, przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.
Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka:
Podzielenie uczniów na dwójki, jedna z osób wykonuje ćwiczenia ze skakanką druga w tym czasie: krążenia ramion, skłony, przysiady, ugięcia ramion w podporze, skłony w przód z leżenia tyłem, pajacyki.
- skakanka złożona na pół leży na parkiecie, wykonujemy przeskoki ponad skakanką z różnych pozycji i w różny sposób przez 15 sekund:
- przodem do skakanki – skoki w przód i w tył,
- bokiem do skakanki – skoki w lewą i w prawą stronę,
- przodem do skakanki, skakanka między nogami – skoki rozkroczne ze zmianą nóg w przód i w tył,
- w rozkroku bokiem ponad skakanką – przeskakujemy z rozkroku krzyżujemy nogi ponad skakanką i powrót do rozkroku;
- skakanka złożona na pół, trzymamy ją w dłoniach, wyskakujemy w górę wysoko unosząc kolana do klatki piersiowej i przekładamy skakankę pod stopami z przodu w tył (5x);
Zmiana ćwiczących.
Część główna lekcji:
Podział grupy na dwa zespoły.
- Zabawa bieżna„Kosiarze trawy” – 2 osoby z przeciwnych zespołów ciągną linę biegnąc w kierunku dzieci, które muszą przez nią przeskoczyć, jeśli dotkną liny odchodzą z zabawy. Zabawa trwa tak długo aż zostaną dwie osoby, które zostają kosiarzami i zdobywają po 2 pkt. dla swojej drużyny.
- Zabawa bieżna „ Wyścig gąsienic” – bieg zespołów trzymających linę dookoła boiska szkolnego, wygrywa zespół, którego koniec pierwszy minie linię mety-startu.
- Zabawa siłowa „Przeciąganie liny” – przeciąganie liny do momentu przekroczenia linii wyznaczonej przez pachołki lub poddania się jednego z zespołów.
- Zabawa skoczna „Suma skoków” – zespoły sumują liczbę udanych skoków przez linę kręconą przez 2 osoby ze swojego zespołu.
- Wspinanie po linie – suma wysokości, na jaką udało się wspiąć całemu zespołowi.
Część końcowa.
Ćwiczenia oddechowe.
Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.
Sportowe pożegnanie.
Lekcja wychowania fizycznego w klasie IVb Grażyna Puchała.
Tematem głównym lekcji wychowania fizycznego w klasie IV b w dniu 24 marca 2014 r., był zestaw gier i zabaw ruchowych „Podaj i złap”. Zadaniem dodatkowym - doskonalenie żywych obrazów, które w swym przesłaniu nawiązywały do głównego hasła Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej "Ćwiczyć każdy może" organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu. Uczniowie mieli za zadanie wykonać obraz ruchowy składający się z najprostszych ćwiczeń wykonanych w pozycji wysokiej, średniej i niskiej. Każdemu zespołowi został przydzielony do wykorzystania zestaw przyborów. Przed wykonaniem tego zadania na poprzedniej lekcji nauczyciel pokazał uczniom kilka przykładów żywych obrazów z użyciem przyborów i wytłumaczył, dlaczego chcemy poprzez te obrazy zachęcić wszystkich do uprawiania aktywności fizycznej .Te proste ćwiczenia może wykonać każde dziecko, nie potrzebne są wyjątkowe zdolności sportowe, mistrzowski poziom, czy olimpijski wysiłek.
Wystarczy trochę wyobraźni i z prostych ćwiczeń rodzi się ciekawa zabawa, która rozwija wyobraźnię ruchową, nasuwa ciekawe pomysły, a przede wszystkim uczy współdziałania w zespole i poszanowania wysiłku współćwiczących.
Tok lekcji:
Część organizacyjno-porządkowa.
Zbiórka i powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć, podanie tematu, przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.
Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka w formie zabawowej:
Zabawa bieżna „Berek przyjaciel”
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Powódź, lotnik, pożar,”
Zabawa skoczna „Skoki na piłkach”
Zabawa bieżna „Toczenie piłek”
Część główna lekcji:
Zabawa rzutna „Podaj i złap”
Obrazy ruchowe:
Obraz ruchowy z piłkami lekarskimi.
Obrazy ruchowe z kołami.
Obrazy ruchowe z obręczami.
Obrazy ruchowe ze wstążkami.
Część końcowa.
Zbiórka, podsumowanie lekcji, podziękowanie, pożegnanie.